Lillemors skrin
Appelsin-salat
Sammenleggbart handlenett
Vinterglede

Mønster   OBS, mønstrene selges bare gjennom butikk, jeg selger ikke privat :-)

 Klikk på bildene for å se dem i større format (OBS, hvis nettleseren din er instillt for å sperre for popup-bilder, må du kansje godkjenne det først). Ved en del bilder står det "Flickr", det er en link til bildet I Flickr-albumet, noen ganger viser linken bilder av flere modeller, i andre farger.

Bilder av mønstrene samlet i mapper etter tema: (følg linken).
(noen mønster vil da passe i flere mapper) 

Vesker og punger: HER

Løpere, duker og brikker: HER

Toalettvesker: HER

Jul og advent: HER

Tepper og puter, slumretepper og veggtepper: HER

Stive bokser og annen oppbevaring: HER



Bente Nysæther Malm  © 2010

Startside   |   Mønster   |   Kurs   |   Diverse   |   Galleri   |   Linker   |   Kontakt og tilbakemeldinger

”Sommerlett”
Flickr

Str: 10” x 12” (25,4 cm x 30,5 cm) (h x b)Beskrivelse både i inch og cm.   
Jeg har pusset støv av dette mønsteret som ble utgitt i 2008. Alle mål er de samme, denne kan syes etter mønsteret fra 2008.
Det er kun brukt et stk ytterstoff, i tillegg til en bred blonde.

”Stor juleduk”
Flickr
Str: 49 ½” x 71” (126 cm x 181 cm)
Vanlig lappeteknikk, applikasjon og snorsying

”Epleblomst”
Flickr
Str. 20” x 38” (51 cm x 96 cm)
Teknikker: vanlig lappeteknikk, applikasjon
og broderi for hånd

”Snøreveska”
Flickr
Veske med snørelukking, to hanker, flere innvendige og utvendige lommer. Innvendig stor glidelåslomme.
Str: Bredde: 15” x 12” x 4” (38cm x 30,5 cm x10cm) (b x h x d)
Teknikker: Vanlig lappeteknikk, glidelåssøm (innerlomme)
Finnes også som: ”Snøreveska med CD”. (samme mønster, med ’’kurs-CD i tillegg)

”Angelina i blyglass”
Flickr
Str: 18 1/2" x 38 1/2" (47 cm x 98 cm). Angelina-delen er svært enkel å lage. ”Skråbånd for blyglass-teknikk” er brukt som dekor oppå Angelina og tyll Teknikker: Vanlig lappeteknikk, Angelina, ”falsk blyglass-teknikk”, applikasjoner og snorsying.

”Bentes skulderveske”
Flickr
Forseggjort veske med mange detaljer.
To skulderreimer, glidelåslukking og flere innvendige og utvendige lommer. Dekorert med snorsying / evt makramé-knytting og maljer.
Str: 17” x 9” x 4” (43 cm x 23 cm x 10 cm) (b x h x d)

"Klaras veske"
Flickr
Str: 13” x 11” x 4” (33 cm x 28 cm x 10 cm) (b x h x d).
Den har ”indre” snorlukking i toppen (vesken kan også syes uten denne).
Flere innvendige lommer (1 stk glidelåslomme).
Teknikker: vanlig lappeteknikk, snorsying og glidelås.
Finnes også som: ”Klaras veske med CD”. (samme mønster, med ’’kurs-CD i tillegg)

”Mormors toalettmappe”
Flickr
Str 12” x 9 ½” x 3”. (30 cm x 24 cm x 7,5 cm) (b x h x d).

"Klemmepung og mappe til 7.de sans"
Flickr
Klemmepungen har flat bunn og rynket fremside, Str ca 10 cm x 10 cm. Den er også flott som en liten sminkepung (leppestift og litt til).
Bokomslaget passer til Almanakkforlagets ”Spiralplanlegger” (som måler 11,7 cm x 19,7 cm).

”Helårsduk i juleskrud”
Flickr

Sommerløper kan sees her
Str: 17 ½” x 39” (44 cm x 99 cm)
Mønster som vil passe hele året, men her sydd i julestoffer, derav navnet.
Teknikker: vanlig lappeteknikk og quilting med rettsømsfot.

"Roseløper"
Flickr
Str. 19 ½” x 38” (49,5 cm x 96,5 cm)
Teknikker: vanlig lappeteknikk og applikasjon.

”Påskeharens kurv”
Flickr
Str: 19” x 37 ½” (48 cm x 95 cm).
Beskrivelse i inch og cm.
Teknikker: vanlig lappeteknikk, quilting med rettsømsfot,applikasjon,
broderi for hånd (grenen som snor seg rundt hanken).

"Ryggsekk"

Se Flickr for bilde av flere modeller
Stor og god ryggsekk med plass til A4 perm og bærbar PC. Den har to glidelåslommer på baksiden (trygt og tyverisikkert) (se neste bilde).
Str: 16" x 14" x 4 1/2" (40,5 cm x 35,5 cm x 11,5 cm).
Mønsteret er i inchmål, medfølgende omregningstabell for alle målene til cm.

"Blomstereng"

Flickr
Løper og dekkebrikker med applikerte blomster. Dekkebrikker, str: 18 ¼” x 12 ½” (46,5 cm x 32 cm).
Løper, str:18” x 37 ½”    (45,5 cm x 95,5 cm).Teknikker: Vanlig lappeteknikk, applikasjon, quilting med rettsømsfot.
Mønsteret inneholder også en liste der alle mål er omregnet fra inch til cm.

"Røff eller yndig"

Flickr
Str: 13” x 11 ½” x 3 ½” (33 cm x 29 cm x 9 cm) (b, målt nederst, x h x d)
Veske med dekor av motivstoff. (Trekant-dekoren er til pynt, det er ikke veskens lukking).
Teknikker: vanlig lappeteknikk, glidelås, quilting med rettsømsfot, evt snorsying (om ønsket).
Mønsteret er i inchmål, medfølgende omregningstabell for alle målene i cm.

 

"Romantiske sommervesker"

Se Flickr for flere bilder
Søte, romantiske sommervesker i 3 forskjellige størrelser + en liten håndleddveske.
Veskene er raske og lette å sy.
De minste veskene vil passe godt som en liten selskapsveske til de unge, ....eller kansje som veske til en liten småjente :-))

"Hengemappe"   Flickr
Mappe med lommer i veskeplast. . Mappen passer bra både som toalettmappe og som mappe til sysaker.
Mål: Åpen: 11 1/2" x 23" (29 cm x 58 cm), lukket: 11 1/2" x 10" (29 cm x 25 cm)
Mønsteret er i inch-mål, medfølgende tabell for målene omregnet i cm.
Mønster til enkel sminkepung i veskeplast følger med (bildet under).

 

"Sekk på bytur"
Se Flickr for flere modeller, i annen farge

Denne sekken er noe mindre enn mitt første ryggesekkmønster. Størrelsen gjør at den passer fint til daglig bruk, og i de rette stoffene er den flott å bruke på bytur :-) Den har glidelåslomme både på fronten og på baksiden (glidelåslomme på baksiden er praktisk og 'tyverisikkert').
Den har også glidelåslomme invendig. Men om du ikke ønsker å bruke så mange glidelås, har mønsteret også forlag til alternativ med færre glidelås.
Str (bredde og dybde er målt nede): 11 ½” x 3 ½” x 12” (29 cm x 9 cm x 30,5 cm) (b x d x h).
Mønsteret er i inch-mål, medfølgende tabell for målene omregnet i cm.

Strikkepinnemapper i 2 str   Flickr
Nytt mønster nov. 2010.
Mapper til strikkepinner. Mønster på 2 størrelser. Stor mappe har 17 lommer til strømpepinner, 12 lommer til rundpinner, pluss to glidelåslommer.
Liten mappe er enklere, og har 4 lommer til strømpepinner, 4 lommer til rundpinner, og 1 stk glidelåslomme (på utsiden).
Lommene er laget av veskeplast. Nummerlapper skrives på fint papir, de kan byttes ut etter ønske.
Mønsteret inneholder omregningstabell fra inch til cm.

 

 

Småpunger og brillehus

Nytt mønster 2010.    Flickr
Mønsteret inneholder maler og beskrivelse for punger i 4 forskjellige størrelser, og 1 brillehus. Malene er klare til å lime på papp og klippe ut. Dette er ypperlige julegaver. De er raske å sy. Pungene har innsnitt øverst, og sydde hjørner nede, så de blir gode og rommelige. De passer for både voksne og barn, alt etter hvilke stoffer de syes i.
Låser som passer til disse kommer fra PRYM:Stor lås: "Emilia" , 120mm bredde. Liten lås: "Julia", 75 mm bredde.

 

 

"Påskeegg". Flickr

Enkel påskeløper med applikasjoner. Str 17 ¾” x 38” (45 cm x 96 cm).
Av restene er det sydd et par kaffebrikker, str Str 9” x 6” (23 cm x 15 cm)
Teknikker: Vanlig lappeteknikk, applikasjoner, quilting med rettsømsfot.
Mønsteret inneholder omregningstabell fra inch til cm.

"Gerds veske"  Flickr

Praktisk skulderveske med rynket felt på front og bakside. Rynkene er laget ved å sy rynketråder. Vesken kan evt lages med et motivstoff istedenfor rynket felt. Den har glidelåslukking, men kan evt også lages uten denne. Da vil den bli som en åpen ”kurv”. Mange invendige lommer.
Str. 15” x 10 ½” x 4” ( 38 cm x 27 cm x 10 cm) (b x h x d, bredde målt nederst på vesken. Mønsteret inneholder tabell for omregning fra inch til cm.

"Til oppbevaring"  Flickr
Kurv til gjestehåndklær på badet, oppbevaring av vanter og sokker i gangen, eller til andre ting.
Mønsteret inneholder beskrivelse for begge varianter.
Kurvene er ikke vanskelig å sy.
Kurv til vanter og sokker kan henges på veggen. Kurvene har god stabilitet pga bruk av veskeplast og sylindervatt. De holder fasongen godt. Mønsteret inneholdet omregningstabell fra inch til cm.
Str: 11 ½” x 8” x 7 ½” (29 cm x 20 cm x 19 cm) (b x h x d, bredde og dybde er målt tvers over bunnen)

 

"Birthe", nytt mønster juni 2011  Flickr

Skulderveske, str: ca 13” x 9 ½” x 5” (33 cm x 24 cm x 13 cm) ( b x h x d).
Glidelåslukking under lokket. 1 stk invendig glidelåslomme, og ekstra veske til mobiltelefon, som kan festes inni vesken. Vesken til mobiltelefon kan også syes som en liten pung eller nøkkelhank.
Veske til mobiltelefon (evt liten pung eller nøkkelhank): 5 ½” x 4” (14 cm x 10 cm), lages av rester fra den store vesken.

 

 

 "Poseveske"

Skulderveske, str: ca 14” x 12” x 5” (35,5 cm x 30,5 cm x 13 cm) ( b x h x d).
(fordi vesken er posete i fasongen, er målene bare omtrentlige).
Vesken er lukket med en klaff (lokk), og har flere invendige lommer, derav 1 stk glidelåslomme. Hankene er laget av sylindervatt. Stiv bunn gir vesken en rund fasong.
Mønsteret inneholder omregningsliste fra inch til cm.

 

 "Kristorn"

Kvadratisk juleduk i tradisjonell stil, str: 46 ½” x 46 ½” (118 cm x 118 xm)
Teknikker: vanlig lappeteknikk, trekanter sydd på papir, quilting med rettsømsfot, applikasjoner med knapphullsting, enkelt broderi for hånd.
Inch – cm: Mønsteret inneholder egen liste der alle inch-mål er omsatt til cm-mål.

 

 "Kaffepause"

Mønster på løper, dekkebrikker og kaffebrikker (Mug Rugs).
Løper: Str: 18 ½” x 38 ½” (98cm x 47 cm)
Dekkebrikker: Str 18” x 12 ½” (45,7 cm x 32 cm)
Kaffebrikker (Mug Rugs): Str 9 ½” x 6 ¼” (24 cm x 16 cm)
Alle delene er rask og lett å sy. Omregningstabell fra inch – cm.

 

“Reisemappe og koffertlapp”
Praktisk mappe til reisedokument og billetter, og en enkel koffertlapp.
Str mappe, lukket: 7 ½” x 9 ½” (19 cm x 24 cm).
Koffertlapp: 2 ¾” x 4 ½” (7 cm x 11,5 cm)
Mappen har en stor utvendig glidelåslomme, og flere invendige lommer. (Den kan også syes uten glidelåslomme).
Invendige lommer har fått et lokk i veskeplast, som sikrer at innholdet ikke kan ramle ut.
Inch–cm: Mønsteret inneholder egen liste der alle inch-mål er omsatt til cm.

 

“Artige punger og nøkkelhanker”.
Mønster på forskjellige små punger og nøkkelhanker med klemmelås.
Str: Nøkkelhank: 3 ½” x 5” (+ snor).
Liten pung: 3 ½” x 4”, stor pung: 6” x 4 ¾” (målt nederst) (b x h).
Alle delene er rask og lett å sy.
Teknikker: vanlig lappeteknikk, quilting med rettsømsfot, applikasjoner med knapphullsting.
Inch–cm: Mønsteret inneholder egen liste der alle inch-mål er omsatt til cm.

"Veske til Ipad / liten PC", nytt mønster februar 2012
Str: Str: 11" x 8" / 11" x 9" (28 cm x 20,5 cm / 28 cm x 23 cm) når den er lukket.
Veskene har to glidelåslommer i veskeplast.
Inch–cm: Mønsteret inneholder egen liste der alle inch-mål er omsatt til cm.

 

"Blomstertråder", nytt mønster mars 2012
Mønster på enkel løper med applikasjoner og frihåndsquilting / brodering for hånd.
Str: 19" x 39" (48 cm x 99 cm)
Cm-mål: omregningstabell medfølger.
Teknikker: vanlig lappeteknikk, quilting med rettsømsfot, applikasjoner med knapphullsting. Dekorsøm med enten frihåndsquilting eller brodering for hånd (attersting).

 

"Brittas veske", nytt mønster mars 2012
Skulderveske,  Str: 13" x 11" x 3" ( 33 cm x 28 cm x 7,5 cm) (b x h x d)
Vesken er lukket med en klaff , den har 1 stk utvendig frontlomme og flere invendige lommer, derav 1 stk glidelåslomme.
Mønsteret inneholder omregningsliste fra inch til cm.

Håndarbeidskurv, nytt mønster april 2012   Flickr
Håndarbeidskurv med stive kanter, hank, og eget inner"rom" med nålepute og plass til oppbevaring av saks og andre småting.
Str: 12 ½" x 7 ½" x 8 ½" (32 cm x 19 cm x 22 cm) (b x h x d). Høyden gjelder selve kurven uten hank. Hele kurven er stivet opp med Ultra Firmstay / Fast 2 Fuse, og har en god fasong.

Spaniaveske, nytt mønster 2012 Flickr

Praktisk liten veske til å ha med på ferie. Den kan evt brukes under en jakke (for å hindre tyveri), har 2 stk glidelåslommer på utsiden (den ene kan brukes til oppbevaring av pass), og 1 stk invendig liten lomme, evt til bankkort.   Str: 6" x 9" (15 cm x 22,5 cm)
En liten lommebok med rom for både mynter og sedler hører også med. Den passer oppi vesken, uten å oppta for mye plass. Str: 4 ½" x 3 ¾" (11,5 cm x 9,5 cm).  Omregningstabell fra inch til cm.

"Blondeduk", nytt mønster mai 2012  Flickr

Mønster på lett og sommerlig løper med rådhusblokker og blonde.
Str: Str: 18 ½" x 40 ½" (47 cm x 103 cm)

"Julepynt i siste liten"  Flickr

Nytt mønster desember 2012. 
Alle deler er stivet opp med Ultra Firmstay / Fast 2 Fuse, og har god fasong. De fleste delene er raske og lette å sy (det tar litt lengre tid hvis du velger "vindu" med blonde). Klikk på Flickr-linken ved overskriften for å se flere bilder

"Fire mellomstore punger"   

Nytt mønster november 2012, Mønsteret inneholder maler og beskrivelse til fire forskjellige punger, som alle passer til den samme låsen. Låsen "Alegra" fra Prym , eller annen lås som måler ca 12,5 cm brukes her.Den minste pungen kan evt syes med blondeglidelås istedenfor metallås. 

Størrelser, se her: Flickr

"Nissens blandakor", nytt mønster okt 2012  Flickr

Applikert løper og adventskalender.

Løper: str 20 1/2" x 41" (52 cm x 104 cm)

Kalender: str: 20 ½" x 29 ½" (52 cm x 75 cm).
Det er brukt linser og D-ringer til dato og pakke-oppheng

"Vinhus og andre hus", nytt mønster juni 2012   Flickr

Koselig hus til vinkartongen, eller et mindre hus til pynt og nytte. (Dette bildet viser vinhuset, klikk på Flickr-linken for å se flere bilder).
Det store huset kan lages enten som vinhus, til oppbevaring av andre ting, eller bare til pynt. Det er beregnet til å plassere en 3 liters vinkartong oppi. Det passer til de aller fleste vinkartonger. 
Str: 8 ½" x 12" x 5 ½" (21,5 cm x 30,5 cm x 14 cm) (b x h x d).

Tea Time  Flickr

"Tea Time", nytt mønster aug / sept 2012. Løper, og en grei boks til oppbevaring av te eller annet. 
Løper: Str: 20" x 41" (50 cm x 104 cm). 
Boks: Str: 5" x 5 ¼" x 3" ( ca 12,5 cm x 13 cm x 7 cm) (b x d x h)

"Siljes små pyntevesker", nytt mønster okt 2012   Flickr

Mange vesker i samme mønster. Alle veskene er sydd etter samme mal, i to forskjellige størrelser. I tillegg er det mal til en liten sminkepung. 
Bilde og beskrivelse av alle veskene kan du se ved å klikke på Flickr-linken ved overskriften

"Jenny" Flickr

"Jenny", nytt mønster aug / sept 2012.
Praktisk veske med glidelåslukking.
Str: 14 ½" x 12 ½" x 5 ½" (37 cm x 32 cm x 14 cm) (b x h x d, målt nederst).

Frokostbrikker og Stjernelykter   Flickr

Enkle dekkebrikker med applikert eller quiltet stjerne.  Str: 17 ½" x 13".
"Stjernelykter" til te-lys, str: 4" x 3 ½" (høyde x diameter) (disse passer til glassene til "Noras hjemmelaget syltetøy", det med blå ring rundt lokket.

 

"Smykkeskrin til bunad", nytt mønster jan/feb 2013

Praktisk skrin til oppbevaring av bunadsølv og belte. Skrinet har plass til beltet i en ring ytterst, og et ekstra skin med lokk i midten, med plass til søljer i to høyder.
Det er brukt Fast to Fuse / Ultra Firmstay i alle deler, doble lag i lokk, bunn og vegger. Skrinet er helt stivt.
 Str: 7 ½" x 3 ½" (19,1 cm x 8,9 cm) (diameter x høyde)  Flere bilder.

"Pengepunger", nytt mønster jan/feb 2013

Mønsteret inneholder maler og beskrivelse på 5 forskjellige småpunger, som alle passer til de samme låsene. Den minste pungen kan også syes med glidelås istedenfor metallås. (glidelåsen er sydd på for hånd).
Alle pungene passer til låser som måler ca 8 - 8,5 cm. Jeg har brukt låser fra Prym.
Str: klikk på linken under for å se flere bilder og størrelsebeskrivelse. (fordi pungene er runde i fasongen, er målene bare omtrentlige).
Flere bilder her

 

"Tidlig vår", nytt mønster jan/feb 2013  Flickr 

Løper: Str: 19" x 39 ½" (48 cm x 100 cm). Løperen kan enkelt forlenges.
Stor pute: Str 23" x 16" (passer til innerpute str 40 cm x 60 cm).
Liten pute: Str 12" x 19" (passer til innerpute str 30 cm x 50 cm).

 

"Farmors kjøkken"       Flikr
Kjøkkensett
Str: Stor løper: 17 ¼" x 39 ½" (44 cm x 100 cm)
Brikke: 16 ½" x 16 ½" (42 cm x 42 cm)
Liten løper: 12" x 30 ½" (30,5 cm x 77,5 cm)

 

"Marita"      Flickr
Mønsteret inneholder beskrivelse på veske i 2 varianter.
Vesken lukkes med et stor lokk, og den rommer mye pga bunnens fasong.  
Str: 12 ½" x 10" x 5 ½" (32 cm x 25,5 cm x 14 cm) (b x h x d), dybde målt ved veskens bunn.

"Stemorsblomst", nytt mønster april 2013.  Flickr
Mønster på dekkebrikker og brødkurv
Dekkebrikker: Str: 18" x 12 ¼" (45,5 cm x 31 cm)
Brødkurv: Str 8" x 12" x 2 ½" (20 cm x 30,5 cm x 6,5 cm) (b x l x h)

 

 

"Røffe ruter", nytt mønster april/mai 2013  Flickr
Mønster på et lite veggteppe,og løper / smalt veggoppheng i røff utførelse.
Str: Veggteppe: 32" x 48" (81 cm x 122 cm), Løper / smalt veggoppheng: 17 ¾" x 48" (45 cm x 122 cm).

"Solveigs sommerveske", nytt mønster april/mai 2013. Flickr
“Posete” og rommelig veske som passer til fine sommerdager.
Str: ca 30 cm / 40 cm x 30 cm x 18 cm (bredde oppe / nede x h x d).

"Sommerhagen", nytt mønster juni 2013. Flickr
Veggteppe og liten duk i sommerfriske farger. Blokkene har buer skjært med Quick Curve linjalen.
Teppet kan også brukes som duk.
Str: teppe: 42" x 42" (106 cm x 106 cm),
Liten duk: 27" x 27" (67 cm x 67 cm)

 

"Vegglommer", nytt mønster juni 2013.  Flickr
Veggoppheng med lommer til  ubetalte regninger, brikke til nettbanken, og notatblokk.Str: 10 ½" x 24" (27 cm x 61 cm) (b x h)

 

 

"Asfaltblomster"
Lite veggbilde, og små brikker / Mug Rugs.
Mønsteret viser trinn-for-trinn foto i bruk av "Small Flying Geese Ruler" fra "Quilt in a Day",
og er først og fremst et 'kurs' i hvordan denne linjalen brukes. Linjal kan sees her
Str: Veggbilde: 16 ¼" x 30 ½" (41,5 cm x 77,5 cm)
       Mug Rugs: 6 ½" x 6 ½" (16,5 cm x 16 ,5 cm)

 

"Kjøkkenstjerner"
Løper og "Grytevotter" (grytelapper med lomme til å stikke hånden inn i).

 

"Mens vi venter på nissen"
Julestrømper i 2 str, med applikasjoner.

Str, Stor:11 ½" x 16 ½" (29 cm x 42 cm).
       Liten:
10" x 14 ½" (25,5 cm x 37 cm)  (Bredden er målt fra hæl til tå).

"Kaia"
"Nybegynnerveske" med 'utviklingsmuligheter".
Str: 9" x 9 ½" x 3" (23 cm x 24 cm x 7,5 cm) b x h x d.

"Stille vinternatt".
Stilren løper med enkle applikasjoner og stitchery.
Str: 18" x 39" (46 cm x 99 cm).

 

"Bluferdige damer"
Grytelapper med humoristisk snert.
Str: 7" x 11 ¼" (18 cm x 29 cm) (b x h)

"Nissedans"
Kvadratisk juleduk / løper med applikert eller brodert motiv.
Str, kvadratisk duk: 42 ½" x 42 ½" (108 cm x 108 cm)
Str, løper: 19 ½" x 41 ½" (50 cm

 

"Sytilbehør"
Mønsteret inneholder beskrivelse til:
* 1 stk "mappe" med plass til inntil 18 stk trådsneller.
* 1 stk "mappe" til div sysaker, med nålepute og en liten pung til småting (f eks fingerbøl, liten nåleitreer mm), små lommer i veskeplast, slik at innholdet kan sees.
* 2 stk mapper med plastvindu og glidelåslukking. Disse rommer mye.

 

"Stor kursveske"
Stor og rommelig veske til å bringe med det du trenger på kurs. 
Den har plass til skjærematte på 60 cm x 45 cm.
Str: 19 ½" x 20" x 5 ½" (49,5 cm x 51 cm x 14 cm) (b x h x d)
Hankene er plassert slik at vesken kan bæres både med og uten skjærematte.
Lukkingen har flere "ledd", slik at den holder vesken lukket også uten skjærematte.

 

"Kalles jul"

Dekkebrikker med applikert motiv. Sydd i andre farger kan brikkene brukes hele vinteren.
Str: 18" x 12 ¼" (46 cm x 31 cm)

 

"Marianne"
Slumreteppe med tilhørende pute. Kan lages i to forskjellige teknikker:
1. Sy hexagon som engelsk papirsøm, og applikér dem på for hånd (som på teppet) Eller:
2. Sy applikasjoner med maskin (som på puten). Både teppe og pute lages i samme teknikk.

 

"Paris"
Romslig toalettveske med stiv innsats. Innsatsen kan løftes ut av toalettvesken, og plasseres på en hylle på badet, slik at det er lett å holde orden i toalettsakene.
Str: 11 ½" x 9 ½" x 4 ½" ( 29 cm x 24 cm x 11,5 cm) b x h x d
Innsatsens str: 10 ½" x 4" x 3 ½" (26,5 cm x 9 cm x 10 cm x 9 cm) b x h x d.

 

"Musikkveske"

Veske med plass til en tykk A4 perm, eller 2-3 stk smalere permer.
Str: 13" x 13 ½" x 3" (33 cm x 34,5 cm x 7,5 cm) (b x h x d)

 

"Tulipaner"  Flickr
Vårlig løper, dekkebrikker og et lite veggteppe. Modellene kan også passe til påske.
Det er beskrivelse på både maskin- og håndsøm av applikasjoner og snorsying.

"Natt over byen" Flickr: Liggende variant    Stående variant  
Veggteppe i liggende eller stående format.
Str, liggende: 41 ½"  x 17" (105,4 cm x 43,2 cm).  Str, stående:  17" x 41 ½"  (43,2 cm x 105,4 cm)

"Duft av sjø"
Mønster på løper, dekkebrikker og åttekantete brikker i to størrelser.  Alle modellene er dekorert med enkel, maritim applikasjon.

"Lillemors skrin"   Flere bilder: Flick
Praktisk syskrin i to høyder der den øverste delen kan svinges til side.
Str:
11" x 6 ½" x 8" (b x h x d), målt når skrinet er lukket, og med lokk.

"Solveig" 
Slumreteppe, str: 49" x 65"  (125 cm x 165 cm). Målene gjelder før quilting.

"Piknikbrikker"
Praktiske dekkebrikker med egen lomme til bestikket. Bestikklommen er løs, slik brikken også kan brukes alene. Brikken kan rulles sammen rundt bestikklommen for å fraktes med på tur.
Str: Brikke: 18 ½" x 12 ½" (47 cm x 32 cm).    Str: Bestikklomme: 6" x 11 ½" (15 cm x 29 cm).


 

 

 

 

 

 

 

 

 

"Lappedamens strandmadrass": Kombinert strandmadrass og rommelig handlenett.
Vreng vesken, fest strandmadrassen til veskens glidelås med et enkelt grep.

"Livs broderitråder"
Mappe til grei og oversiktlig oppbevaring av broderigarn i dokker / bunter. Mappen har plass til 4 stk løse 'trådbrev', som hver har plass til 10 stk broderigarn.
Str, hele mappen: 14" x 9 ½" x 1 ½" (35,5 cm x 24 cm x 4 cm) ( b x h x d).
Str, trådbrev: 13" x 8 ½" (33 cm x 21,5 cm) (b x h)

"Sommerveska"
Dette er en litt 'løs' veske med tynn vatt. Den er veldig rask å sy, du starter med et par firkanter, buer i nedre hjørner, og noen velplasserte legg.
Str: ca 16" x 13" x 8" (40,5 cm x 33 cm x 20 cm) (bredde midt på x h x d). (målene er bare omtrentlige pga alle leggene).

"Blå lilje"

Dekkebrikker og løper i 2 forskjellige størrelser.
Str, lang smal løper: 12 ½" x 43 ½" (32 cm x 110,5 cm). Str, bred løper: 18 ½" x 39" (47 cm x 99 cm).
Str, dekkebikker: 18 ½" x 12 ½" (47 cm x 32 cm).
 

"Romjulsmorgen":
Slumreteppe i tradisjonelle julefarger, som kan bli en del av hjemmets juletradisjoner.
Str: 48" x 67" (122 cm x 170 cm).

"Sommerminner", Månedens blokk ( 6 deler). Klikk i bildet for å se det større.
Veggteppe i klassisk lappeteknikk, med applikasjoner og broderi. Teppet er applikert for hånd (needleturn med frysepapir). 
Motivene på teppet henspeiler til minner fra barndommens somre, da solen alltid skinte, og høstens skolestart var uendelig langt unna.  Str: 36" x 40" (90 cm x 100 cm).
Merete Ellingsen står for den nydelige quiltingen.

"Astrid og Anette"
Toalettveske og sminkepung.
Astrid:
Toalettveske med hanker og glidelåslukking.Str: 12 ½" x 10" x 5" (32 cm x 25,5 cm x 13 cm) (b x h x d). Målene er ca-mål.
Anette:
Sminkepung str: 9 ½" x 4" x 4" (24 cm x 10 cm x 10 cm) (b x h x d). Målene er ca-mål.

 

"Studentveska"
Stor og rommelig skulderveske med plass til A4 perm.
Str: 14" x 14" x 3" (35,5 cm x 35 ,35 cm x 7,5 cm)  (b x h x d)

"Jul i skogen" 

 Veggteppe med broderte motiv. Str: 26 ½" x 38 ½" (66 cm x 98 cm). Målt før quilting.
Teknikker: Tradisjonell lappeteknikk og broderi for hånd (stitchery).

"Hawaiiroser"
Løper og puter i tradisjonell lappeteknikk.
Str, løper : 15 ¼" x 37 ½" (39 cm x 95 cm)
Str, pute: 17 ½" x 17 ½" (44,5 cm x 44,5 cm). ( Til innerpute på 45 cm x 45 cm)

"Hjertelige julekuler"
Dekkebrikker og festremse / smal løper i to forskjellige fargevarianter.
Dekkebrikker: 18 ½" x 12 ½" (47 cm x 32 cm).
Festremse: 10 ½" x 49 ½" (27 cm x 126 cm).

"Vinterdvale"

Slumreteppe i tradisjonell lappeteknikk. Str: 50" x 70" (127 cm x 179 cm). Målene gjelder før quilting.

 

"Nina"
Skulderveske med påsydde skinnhanker. Glidelåslukking. Indre og ytre lommer.
Str: 14 ½" x 12 ½" x 5" (37 cm x 32 cm x 3 cm). B x h x d, målt på det bredeste.

"Kjeder"
Løper og dekkebrikker i forskjellige teknikker
Løper: Str 16 ½" x 43" (42 cm x 109 cm). .Dekkebrikker: Str 18" x 12 ½" (45,5 cm x 32 cm). 

 

 

"Røde bær"
Løper, brikke og brødkurv med stive kanter.
Løper, str: 16" x 40" (41 cm x 102 cm)
Brikke, str: 14 ½" x 14 ½" (37 cm x 37 cm) (Åttekantet)
Brødkurv, str: 8" x 8" x ca 3" (20 cm x 20 cm x ca 8 cm) (b x d x h)

 

"Morgenstund", nytt mønster mars 2015  Klikk i bildet for å se det større.

Dekkebrikker med applikert motiv.

 

 "Sommerbris", nytt mønster mars 2015
Sommerlig slumreteppe i tradisjonell lappeteknikk. Str: 48" x 70" (122 cm x 179 cm). Målene gjelder før quilting.

 

 "Bentes toalettmappe".
Et "Søstre for søstre" mønster. Kr 5 går til aksjonen.
Str: 11" x 7 ½" x 5 ½" (28 cm x 19 cm x 14 cm) (b x h x d).
(målt på bredeste punkt).
Glidelåslukking (glidelåsen er sydd fast på en enkel måte).

Opplysninger om "Søstre for søstre" - aksjonen fnner du her.

 

" Kornblomst".
Løper og pute i tradisjonell lappeteknikk med broderi for hånd. (stitchery).
Str, løper : 
17 ¾" x 39"  (45 cm x 99 cm)
Str, pute:
   17 ½" x 17 ½" (44,5 cm x 44,5 cm). Passer til innerpute på 45 cm x 45 cm.

"Bøyleveske" 
Skulderveske med bøyle i veskeåpningen.
 Vesken er rask og enkel å sy.
Vesken kan også brukes uten bøyle, og vil få fasong som et nett. (Se bilde ).
Str:  14" x 12" x 4" (35 cm x 30 cm x 10 cm). B x h x d, målt nederst.
(Uten bøyle måler vesken ca 17" bredde langs øvre kant).  

"Julehøytid"
Dekkebrikker, festremse og tallerkendemper/liten brikke
, sydd i halvlin.
Str, dekkebrikker: 18 ¼" x 12 ¼"  (46,5 cm x 31 cm)
Str, festremse:
  9 ½" x 49 ½"  (24 cm x 126 cm)
Str: tallerkendemper/ liten brikke: 9" x 9" (23 cm x 23 cm)

"Monsemanns elleville julekalas".  Lite veggteppe med applikasjoner.
Passer også fint til adventskalender. Forklaring på dette i mønsteret. 
Str: 25" x 30" (63,5 cm x 76 cm)

"På Shopping"
Enkel og stilren veske i lin og "ruskinn", med detaljer der det er brukt krympestoff.
Sminkepung i 2 størrelser.
 
Veske, Str:  16 ½" x 13" x 4 ½" (42 cm x 33 cm x 11 cm) (b x h x d)   
Sminkepung: Liten, str 8" x 3" x 2 ½" (20 cm x 8 cm x 6,5 cm)
                       Stor, str 10" x 4" x3" (25,5 cm x 10 cm x 7,5 cm)

"Puter"
Str, stor pute:            
 23" x 16" (passer til innerpute på 60 x 40 cm cm)
Str, kvadratisk pute:   17 ½" x 17 ½" (44,5 cm x 44,5 cm).  Passer til innerpute på 45 cm x 45 cm.
Str rund pute:               17 ½" x 3 ½" (44,5 cm x 9 cm) (diameter x tykkelse).
Rund pute:
her lager du innleggsputen enkelt selv (forklaring i mønsteret)

"Stjerneduker"
Sekskantete duker / brikker i to størrelser.
  Den største kan også passe som en liten juletrematte.
Stor duk: str 25" x 29" (63,5 cm x 73,5 cm).  60 graders linjal + mal.
Liten duk: str 18 ½" x 21 ½" (47 cm x 54,5 cm). 60 graders linjal, eller bare maler.
(bruk linjal hvis du har, ellers kan malene brukes).

"Rufsete ruter og frynsete lykter"
Løper og lykter laget i Chenille- / rufseteknikk.

Løper: 
Str: 15" x 37" (38 cm x 94 cm).  
Lykter: Str: 6 ¼" x 2 ½" og 5" x 2 ½" (16 cm x 6,5 cm og 12,5 cm x 6,5 cm).  
Lyskilden er små, batteridrevne lenker med Led-lys.

"Ut på tur".  Romslig toalettveske
3 innvendige lommer, derav 1 med glidelås (i fronten som brettes ned).
1 stk utvendig glidelåslomme i lokket (bak stjerneblokken).
Str:
12" x 9 ½" x 4 ½" (30,5 cm x 24 cm x 11,5 cm) (b x h x d)

"Mettes punger" og "Stemingsfylte lamper". To-delt mønster.
Punger og liten toalettveske.
Str:
11" x 6" x 3", str: 7" x 8" x 3", str: 7" x 6" x 3" (b x h x d, målt på det bredeste).Glidelåsen er sydd som 'passpoilert' lomme. Dette er en enkel og rask måte å sy glidelås på, som mange kan klare.
Stemningsfulle lykter:
Str: 20 cm – 30 cm høyde.   Rufseteknikk.
Lyktene er enkle å lage. "Innmaten" er 1,5 liters vannflaske, 5 liters vanndunk og eller malplast.  Det er brukt lyskjeder med Led-lys, enten batteridrevet eller på strøm. Til de største lampene kan det brukes kjeder med 'juletrelys' på 40 – 80 pærer.
(OBS, Bruk LED-lys som ikke blir varme).

"Lottes veske".
Veske, Str:  13" x 12" x 4" (33 cm x 30,5 cm x 10,2 cm) (b x h x d).
Pung, Str: 9 ½" x 6 ½" x 3" (24 cm x 16,5 cm x 7,5 cm.

"Barfrost".
Løper, dekkebrikker og sekskantet brikke med enkle applikasjoner.

Løper; str: 16 ½" x 38 ½" (42 cm x 98 cm)
Dekkebrikker, str: 16 ½" x 12 ¼" (42 cm x 31 cm)
Sekskantet brikke, str:  18 ½" x 21 ½"  (47 cm x 54,5 cm)

"Sydamens verktøyskrin", 
Praktisk oppbevarings-stativ med plass til sydamens 'verktøy'. Inni stativet er det plass til oppbevaring av sytråd og div småsaker. Enkel ytterveske til å bære alt sammen i. Blå veske: Samme veske, men sydd med skumgummivatt. Vesken er rask å sy.

 "Skjære / Strykemappe".
Stor og praktisk. Plass til skjærematte på 45 cm x 30 cm, strykeunderlag og en enkel designplate (lag gjerne flere av denne). Flott å ha med på kurs

"Søndagsbrikker og brødvarmepose".
Brikkene er dekorert med "Dresdenblokk med vri" (de grønne små leggene innimellom). (Easy Dresden linjal, eller mal i mønsteret). Brødvarmeposen har løs varmepute med hele hvetekorn i bunnen.

"Susanne". Skulderveske og rund 'pung' i skumgummivatt.

"Kaffe med fløte".
Løper med applikert Dresden-rosett med "vri'.
Str: 16 ½" x 39" (42 cm x 99 cm) (før quilting)

Sammenleggbart handlenett.
Stort og godt handlenett som kan pakkes sammen som en 'clutch-veske'.
Str, hele nettet: 17" x 18 ½" (43 cm x 47 cm) ( b x h)
Str, sammenlagt: 8 ½" x ca 5" (21,5 cm x ca 13 cm)

"Blomstring i Hardanger"

Løper og dekkebrikker med enkle applikasjoner.
Løper; str: 16 ¼" x 38 ½" (41,5 cm x 96,5 cm)
Dekkebrikker, str: 16 ¾" x 12" (42,5 cm x 30,5 cm)

"Appelsin-salat"
Kvadratisk 'snippduk' og dekkebrikker.
De runde buene er laget med Mini-curve linjalen.  Quilting med rettsømsfot / overtransportør.
Str, 'snippduk': 28" x 28" (71 cm x 71 cm).
Str, dekkebrikker: 17" x 12 ¼" (43 cm x 31 cm).

Appelsinsalat: Det er en liten feil i de første utsendingene av mønsteret.
Klikk i bildet for å se forklaring.
OBS, dette gjelder BARE hvis det står at du skal måle deg 5" bortover for å skjære bred bue (side 7 i mønsteret)
Hvis det henvises til det siste bildet på omslagets innside, er ditt mønster riktig :-)

Glade jol
Kvadratisk 'snippduk'.  Str: 35 ½" x 35 ½" (90 cm x 90 cm)

Sommertid
Fem forskjellige puter og en enkel løper.  Enkle applikasjoner.

Høytidsroser
Løper, åttekantet brikke,  og puter
Løper, str :  16" x 39"  (41 cm x 99 cm)
Brikke, str:  14 ½" x 14 ½" (37cm x 37 cm)
Puter, str:    17 ½" x 17 ½" (44,5 cm x 44,5 cm).

Vinterglede
Vinterlige dekkebrikker med glade, applikerte snømenn.  
Str: 18 ¼" x 12 ¼" (46,5 cm x 31 cm)
Applikasjoner: Det er 2 forskjellige snømannmotiv.

Erling Elg

Mykt og varmt slumreteppe i flanell.
Teppet passer ekstra godt som gave til mannen i huset, eller på en hytte.
Str: 48 ½’’ x 70 ½’’ (123 cm x 179 cm) målene gjelder før quilting.

Veske med ryggsekk-mulighet
Stor og romslig veske som enkelt kan forandres til ‘’ryggsekk’’.
Den har ikke samme stabiliteten som en ryggsekk, men kan bæres på ryggen i kortere perioder.
Str: 16’’ x 14’’ x 4 ½’’ (40,5 cm x 35,5 cm x 11,5 cm)  (b x h x d, bredde målt langs øvre kant)

Anita
Lett skulderveske med applikerte blomster og ‘’skjev hankestilling’’.
Det hører også med en koselig nøkkelhank med applikert hund eller katt.
Veske, str: 11’’ x 9’’ x 2’’ (28 cm x 23 cm x 5 cm) (b x h x d)
Nøkkelhank, str: 3 ½’’ x 4 ½’’ (9 cm x 11,5 cm) (b x h)

 

Blåtime
Løper og brikke i tradisjonell lappeteknikk.
Løper; str: 17’’ x 36 ½’’ (43 cm x 92,7 cm)
Brikke, str: 17’’ x 17’’ (43 cm x 43 cm)

Stockholm
Romslig toalettveske med sideåpning. + Sminkepung.
Str, toalettveske: 11 ½" x 9 ½" x 5’’( 29 cm x 24 cm x 12,5 cm) b x h x d
Str, sminkepung: Ca 8’’ x 4 ½’’ x 3 ½’’ (20 cm x 11,5 cm x 9 cm)
Toalettvesken har samme fasong som et tidligere mønster, som heter ‘’Paris’’. Men her syes glidelåsen i en spesiell bue-fasong, som gjør at sideveggen kan bøyes ned. Det gir god oversikt over toalettveskens innhold.

Jeg skal få ny hjemmeside.   Denne siden vil derfor ikke bli oppdatert. 
Det er kommet endel nye mønster siden forrige oppdatering. 
Disse kan sees i mitt Flickr-alibum:
 HER

‘’Lun vinterkos’’.
2 forskjellige puter og en liten brikke. Brikke og kvadratisk pute består av samme blokk.

‘’Du grønne, glitrende’’.

Enkle dekkebrikker med applikasjoner. Str: 18 ½” x 12 ¼" (46 cm x 31 cm)